Καλώς Ήλθατε!

Η αγάπη μου για το παρελθόν είναι γνωστή σε εκείνους που με γνωρίζουν προσωπικά. Το ενδιαφέρον μου αφορά πολλά και διάφορα, όπως θα καταλάβετε από τους τίτλους του μενού. Το ιστολόγιο δημιουργήθηκε με την επιθυμία, να μπορεί να θυμίσει τα όσα έχουμε ξεχάσει με την πάροδο του χρόνου. Αφορά ανθρώπους που είναι από 30-40 ετών περίπου, και θέλουν να ξαναθυμηθούν για λίγο τα παιδικά και τα εφηβικά τους χρόνια.

Καλό σας ταξίδι!

Κυριακή 9 Αυγούστου 2015

Συνέντευξη με τους RetroComputers!

Όλοι είμαστε λάτρεις των Retro Video Games

Μια ομάδα ατόμων προσπαθεί να αναβιώσει και να μεταδόσει την γνώση σχετικά με τα τα Retro Video Games στις νεότερες γενιές. Εμείς είχαμε την δυνατότητα να τους κάνουμε κάποιες ερωτήσεις και να τους γνωρίσουμε καλύτερα.
Μιλήστε μας ξεχωριστά για εσάς.. Ποιοι είστε; Ποιες είναι οι ασχολίες σας;
Arislab
Γειά σας παιδιά και σας ευχαριστούμε για την συνέντευξη, είμαι ο Άρης Παπανικολάου, με nickname «Arislab», Moderator στο Site RetroComputers.gr. Προγραμματιστής/Αναλυτής στο επάγγελμα, ο πρώτος μου υπολογιστής ήταν εκείνος ο οποίος μου έδωσε τις βάσεις στον προγραμματισμό και στο Gaming …αλλά και που με βοήθησε να βγάλω τα πρώτα μου χρήματα σαν πιτσιρικάς! Τι εννοώ; Ότι είχα μια φυσική εξέλιξη. Στην αρχή ασχολήθηκα έντονα με παιχνίδια και μετά άρχισα να προγραμματίζω σε Basic, και λίγο αργότερα σε Assembly, στον επεξεργαστή Ζ80.
Τα πρώτα μου λεφτά, όπως ανέφερα και πριν, δεν ήρθαν μ’ έναν τόσο καθαρό τρόπο! Την τότε εποχή η πειρατεία και οι αντιγραφές των παιχνιδιών ήταν στην ακμή τους ειδικά στα Computer Shops. Το να αντιγράψεις όμως ένα αυθεντικό παιχνίδι ήθελε κάποια τεχνογνωσία, αφού τότε το κλείδωμα ήταν πάνω στο software και έπρεπε να το σπάσεις πρώτα. Εγώ αγόραζα τέτοια σπασμένα παιχνίδια από ένα Computer Shop στον Πειραιά. Εν καιρό όμως ήθελα να αρχίσω να ψάχνω (αφού γνώριζα σ’ ένα αρκετά καλό επίπεδο προγραμματισμό) και να μπω σ’ αυτή την διαδικασία. Τότε ο καταστηματάρχης που προμηθευόμουνα μου έδωσε ένα παιχνίδι να δοκιμάσω τις δυνατότητες μου. Αν το έκανα θα με αντάμειβε με άλλα 5 παιχνίδια… Για να μην μακρηγορώ και σας κουράζω, τα κατάφερα και το ένα έφερε το άλλο και μετά τα λεφτά! Βέβαια ήμουν τυχερός, γιατί στον Πειραιά δεν υπήρχαν πολλοί που έκαναν αυτή την δουλειά, αφού απαιτούσε μεράκι, τεχνογνωσία σε προγραμματισμό και πολύ ψάξιμο.
Glaros
Νεκτάριο με λένε… και είμαι καλά (γέλια). Λοιπόν, γεια σας και από ’μένα. Σας ευχαριστώ και εγώ με την σειρά μου. Είμαι ο Νεκτάριος Μουλιανάκης, nickname «Glaros», Administrator στο RetroComputers.gr. Γεννημένος στην Αθήνα το 1978 ξεκίνησα να παίζω σαν παιδί και εγώ με video-παιχνίδια, μεγαλώνοντας απόκτησα (και εγώ) ένα πτυχίο (+2 υποτροφίες) από Τεχνική Σχολή.
Κάπου στο 2000 ξεκίνησα να συλλέγω retro συστήματα και ειδικά κονσόλες, αφού είχα ακόμα τις πρώτες μου από όταν ήμουν παιδί και συνεχίζω ακόμα την συλλογή. Βλέπετε η σύζυγος δεν γκρινιάζει και ο γιος δείχνει ευχαριστημένος με τα τόσα games και τις περίεργες κονσόλες που βλέπει κάθε φορά (δεν τα έχει δει όλα ακόμα). Η συλλογή δεν είναι η βασική μου ασχολία, κυρίως παίζω, σε retro συστήματα αλλά και σύγχρονα, δεν μου αρέσουν όλα τα video-games… απεχθάνομαι τα μπασκετάκια, ποδοσφαιράκια και τα ραλάκια. Τα τελευταία 2-3 χρόνια ενσωματώθηκα στην παρέα RetroComputers. Είμαι ο μόνος «Hardcore Console User»… αν και κομπιουτεράδες είναι καλά παιδιά.
Πόσα άτομα απαρτίζουν τους Retro Computers;
Τα άτομα που απαρτίζουν την βασική ομάδα είναι:
  • aidivn
  • Arislab
  • chdlee
  • chriskgnr
  • Darth_Cotsos
  • djbeast
  • Fotis_KFOR
  • Geo1977
  • Glaros
  • Miltos70
…δεν ξεχνάμε όμως τον Brandon αλλά και τον zx_jim.
Στη σύνθεση της ομάδας όμως προσθέστε ανά διαστήματα και κάποιους περιστασιακούς εκθέτες που δεν έρχονται σε όλες τις εκθέσεις, αλλά σε μερικές από αυτές ανάλογα με τις υποχρεώσεις τους. Επίσης πάντα θα υπάρχουν και οι νέοι εκθέτες, αφού όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν ενεργά στην έκθεση μας φέρνοντας κάποιο μηχάνημα, επικοινωνούν μαζί μας και γίνονται αυτόματα και αυτοί εκθέτες. Μήπως θέλετε και εσείς να λάβετε μέρος;
Πότε ξεκινήσατε την σελίδα;
To site-forum ξεκίνησε το 2012 από τον Φώτη που ήθελε να δημιουργήσει ένα site σαν ένα online Μουσείο Πληροφορικής με πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τη συλλογή του, αλλά και σαν ένα στέκι όπου θα μαζεύονταν οι φίλοι του retrocomputing/retrogaming και θα αντάλλασσαν απόψεις. Παράλληλα, στο site έχει δημιουργηθεί μια ομάδα από επίσης συλλέκτες υπολογιστών και κονσολών που πραγματοποιεί δωρεάν εκθέσεις για τον κόσμο. Προσπαθούμε να μεταδώσουμε το πνεύμα του retro κάνοντας απλά το χόμπι μας μέσω των εκθέσεων αυτών που περιλαμβάνουν retro υπολογιστές, κονσόλες, mods, retrogaming, συλλογές, διάφορες ιδέες που υλοποιούμε ανά καιρούς κτλ. Τα συστήματα στις εκθέσεις δεν έχουν μουσειακό χαρακτήρα αφού προσπαθούμε να έχουμε σε λειτουργία τα περισσότερα κάθε φορά για να παίξουν όλοι τα retro games, να γράψουν κώδικα και εντολές στα πρώτα Λειτουργικά Συστήματα και να δουν live την ιστορία των υπολογιστών και κόνσολών από το 1970 και μετά.
Ποια ήταν η πρώτη σου κονσόλα – Υπολογιστής;
Glaros
Ξεκίνησα να ασχολούμαι με υπολογιστές από εποχή Pentium II/Celeron για gaming μέχρι και σήμερα. Όμως ποτέ δεν άφησα τις κονσόλες, από εποχή Sega-Master System και Nintendo-NES αλλά και φορητές (Game & Watch, Game Boy, DS, Vita,3DS). Αγαπημένες μου… MB-Vectrex και Nintendo-Virtual Boy.
Arislab
Πρώτος μου υπολογιστής ήταν ο Amstrad CPC 6128, ένας υπολογιστής που κατατάσσεται στην κατηγορία των home micros. Ήταν οι πρώτοι υπολογιστές που μπήκαν σε κάθε σπίτι πριν την έλευση των home PCs που έχουμε μέχρι και σήμερα. Και ήταν και ο υπολογιστής που με «γαλούχησε» ως Gamer αλλά και για την επαγγελματική μου εξέλιξη. Πρώτη κονσόλα; Atari Lynx αλλά δεν μπορώ να πω ότι το καλοκαίρι που την πήρα την «έλιωσα». Aντίθετα έλιωσα το gameboy της αδερφής μου και το SNES μιας φίλης μου με τα Tiny Toons και Donkey Kong Country αντίστοιχα.
Τι ήταν αυτό που σας έκανε να αφοσιωθείτε στα retro;
Glaros
Retro = μαγικό. Δεν είναι μόνο η νοσταλγία και οι αναμνήσεις που σε κρατάνε. Τα retro συστήματα κρύβουν δυνατότητες/χαρακτηριστικά που αρκετά σύγχρονα gaming/computing συστήματα δεν έχουν.
Arislab
Θα συμφωνήσω με τον Νεκτάριο ότι πέρα από νοσταλγία, οι μόντες και τα hacks που επιδέχεται το εκάστοτε μηχάνημα κρύβουν μια γοητεία για δυνατότητες που δεν είχαμε ανακαλύψει την τότε εποχή. H ποικιλία σε παιχνίδια, αφού πλέον όλα αυτά έχουν μετατραπεί σε images και κυκλοφορούν ελεύθερα στο Internet. Έτσι με την βοήθεια των σύγχρονων αποθηκευτικών μέσων (SD, δισκέτες, CD) και κάποιες μόντες που κάνουμε, μπορούμε να ξαναπαίξουμε παιχνίδια που δεν είχαμε παίξει τότε αλλά και να θυμηθούμε αυτά που παίζαμε. Βλέπετε τότε αγοράζαμε ένα παιχνίδι και το ξεκοκαλίζαμε. Το «πενιχρό» χαρτζιλίκι μας, δεν μας επέτρεπε να έχουμε πολύ μεγάλη ποικιλία σε παιχνίδια, ενώ σήμερα παιχνίδια που τα διαβάζαμε μόνο στα reviews ξένων περιοδικών του ειδικού τύπου μπορούμε να τα «δοκιμάσουμε». Είναι σαν να σας πει κάποιος σε λίγα χρόνια ότι σ’ ένα μικρό αποθηκευτικό μέσο τύπου κάρτας μνήμης, θα έχετε όλα τα παιχνίδια που έχουν κυκλοφορήσει για το PS4 ή το Xbox One, και θα μπορείτε να τα βάλετε στην κονσόλα σας ready for play για να σας ξυπνήσουν αναμνήσεις από τα παιδικά σας χρόνια. Γενικότερα λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτό που μας ώθησε στα retro είναι ν’ αναβιώσουμε την ιδέα του retrogaming.
Ποια είναι η πιο παλιά κονσόλα που έχετε;
Glaros
Τα πιο παλιά της συλλογής μου είναι ένα φορητό Atari -Touch Me (1978), μια κονσόλα pong της Nintendo-Color TV Game15 (1977) και το πρώτο φορητό με αποσπώμενα cartridge-game της MB-MicroVision (1979).
Arislab
Εδώ μπαίνω στον τομέα του Νεκτάριου, οπότε καλύτερα ν’ απαντήσει εκείνος. Από την μεριά μου, η πιο παλιά κονσόλα μου, είναι 3 φορητά Game & Watch της Nintendo και 2 Gameboy (1 monochrome, 1 color)
Σε ποια κονσόλα αφιερώσατε το περισσότερο χρόνο;
Glaros
Πιτσιρίκος ήμουν συνέχεια με ένα Game Boy στα χέρια και αργότερα μπροστά στο SNES (ζει και βασιλεύει μέχρι και σήμερα). Πιστεύω στο SNES, έχω «γράψει» τις πιο πολλές ώρες αφού τα παιχνίδια είναι που χαρακτηρίζουν το μηχάνημα… Πες μου ποια video games παίζεις να σου πω τι τύπος είσαι.
Arislab
Sega Mega Drive. Με είχε γοητεύσει λόγω των γραφικών της και του ήχου της, αφού ήταν το ενδιάμεσο πέρασμα μου από τους 8bit υπολογιστές, στους 16bit. Δεν ήταν όμως μόνο αυτό. Tο Mega Drive ήταν η κονσόλα που τα παιχνίδια της προσέγγιζαν κατά πολύ σε γραφικά και ήχο τα παιχνίδια των Arcade coin-ops όπου τότε είχα «καταθέσει» πολύ χρήμα στα μαγαζιά με ηλεκτρονικά της γειτονιάς μου.
Έχετε σκεφτεί να κάνετε κάποια βίντεο, Livesteam με τις παλιές κονσόλες για να τις γνωρίσει ο κόσμος;
Glaros
Έχω κάνει ελάχιστα video (Hardware Review). Δεν είναι το ίδιο με το να έχεις ζωντανή την κονσόλα, το original game μπροστά σου και να παίζεις. Ένας βασικός σκοπός στις εκθέσεις μας είναι να γνωρίζουν «Live» τα συστήματα, νέα άτομα αλλά και αυτοί που τα έχουν ζήσει να τα ξαναθυμηθούν.
Arislab
Και εδώ είναι τομέας του Νεκτάριου. Απλά θα πω ότι στην περίπτωση του retrogaming, τα live streams είναι της μορφής longplay gaming στο ΥouΤube.
Πολλά νέα παιδιά θέλουν να μάθουν για την ιστορία των retro, που νομίζετε ότι οφείλεται αυτό;
Glaros
Τα retro συστήματα έχουν ένα πέπλο μυστηρίου, τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους δεν είναι «state of the art» και όμως καταφέρνουν να κερδίσουν από την πρώτη στιγμή τον user/gamer. Με λίγα KB μνήμης και κάτι «ψιλά» σε MHz της CPU, προσφέρουν την μέγιστη εμπειρία και άμεση επαφή με το αντικείμενο. Καλούμε το κόσμο να γνωρίσει τα games στην πρώτη τους μορφή, πως παίζονταν με 1 ή 3 κουμπιά, χωρίς Internet, χωρίς tutorial. Πολλές gaming series στα σημερινά συστήματα έχουν προϊστορία 30 χρόνων.
Arislab
Το μόνο που έχω να προσθέσω, και αυτό σαν παρατήρηση από τις εκθέσεις μας και τα events, είναι ότι η απλότητα αυτών των side-scrollers είναι εκείνη που μαγεύει τα παιδιά. Όπως ανέφερε και ο Νεκτάριος, χωρίς tutorial και manual στα περισσότερα μπορούν να καθίσουν να παίξουν. Άλλωστε η γενιά των retrogamers γέννησε την φράση RTFM (read the f*****g manual) επειδή θέλαμε και εμείς να παίξουμε άμεσα. Η αλήθεια είναι πως τα retro αποτελούν θεμέλιο λίθο του gaming και της Πληροφορικής. Ίσως επειδή πολλά παιχνίδια από αυτά υπάρχουν σε αντίστοιχες Android συσκευές, ίσως πάλι μια αντίστοιχη περιέργεια που είχα και εγώ στην ηλικία τους για το πως φτιάχνεται ένα game και τα γραφικά. Kάτι ανάλογο ψάχνουν τα νέα παιδιά για το πώς εξελίχθηκαν τα σημερινά games που παίζουν.
Διαφορές και ομοιότητες του gaming του τότε με το σήμερα;
Arislab
Ας ξεκινήσουμε με τις διαφορές του retrogaming με το σύγχρονο gaming που κατά την γνώμη μου είναι και οι λιγότερες… Κατ’ αρχήν να κατηγοριοποιήσουμε το gaming σε indoor (ή in-house για κάποιους reviewers) και outdoor. Τότε indoor είχαμε το gaming στους Home Micros (Amstrad, Spectrum, Commodore, Amiga) και outdoor τα μαγαζιά με τα Arcade coin-op μηχανήματα που αδειάζανε τα πορτοφόλια των πατεράδων μας!
Παράλληλα σήμερα έχουμε τις σύγχρονες κονσόλες και τα home-PCs για indoor gaming και τα Internet-cafe για outdoor.
Πολλά παιχνίδια πέραν τις εξέλιξης τους μοιάζουν στο τρόπο παιξίματος (gameplay) και μάλιστα πολλά από τα παλιά παιχνίδια αποτελούν σχολή εκμάθησης πολλών σύγχρονων. Μιλάω φυσικά για τα παιχνίδια στρατηγικής όπως και τα End-turn RPG, όπου το concept του gameplay είναι ίδιο.
Οι διαφορές δεν περιορίζονται μόνο στην πολυπλοκότητα των games τα γραφικά και τον ήχο. Τότε ένα game φτιαχνόταν από 3 σπασίκλες προγραμματιστές και παιζόταν από άλλους 100 σπασίκλες gamers όπως εμείς (γέλια)!!! Το gaming δεν είχε περάσει σε αυτό που ονομάζουμε mainstream entertainment, που λένε και στο χωριό μου. Θέλω να πω, πως τα τότε videogames «μπαίνανε στον ίδιο κουβά» με τα αναλογικά παιχνίδια (Playmobil, Lego κλπ.). Δηλαδή οι μόνοι ενήλικοι που τα περνάνε στα σοβαρά ήταν οι Game developers και οι συντάκτες του τότε ειδικού τύπου (Pixel, User, PCMastrer κλπ.). Σήμερα ένα παιχνίδι αποτελεί μια υπερπαραγωγή με ορχήστρα και ηθοποιούς (για τους διαλόγους), ενώ είναι ένα blockbuster που το παίζουν gamers ποικίλων ηλικιών. Πάνω σ’ αυτό θέλω να πω πως ένα game το αγοράζαμε σήμερα και μπορεί να είχε βγει στα ράφια των computershops πριν από 2 χρόνια. Τότε βλέπετε η εξέλιξη των τεχνολογικών μέσων στους home υπολογιστές και στις κονσόλες ήταν σε πολύ αργούς ρυθμούς. Έτσι τα games πολλές φορές σ’ ένα τέτοιο διάστημα μοιάζανε μεταξύ τους και δεν μιλάω μόνο για τα παιχνίδια στρατηγικής και τα RPG, αλλά και γι’ αυτά που δίνανε όλο τους το βάρος στα γραφικά και τον ήχο, τα δισδιάστατα side scrollers: platform arcade, shoot’em up και beat’em up. Μιας και το ανέφερα, και σαν διαφορά, τα side scrollers είναι ένα είδος που στις μέρες μας τείνει να εκλείψει λόγω των ρεαλιστικών 3D γραφικών, κάτι που αποτελούσε must εκείνη την εποχή. Η βασικότερη διαφορά βέβαια όλων είναι η εξέλιξη των γραφικών και του ήχου αλλά και αυτό είναι συνάρτηση των τεχνολογικών μέσων. Βέβαια τότε η μουσική σ’ ένα game αποτελούσε πρωτεύοντα παράγοντα για να εντυπωθεί στο μυαλό ενός νεαρού gamer (ίσως καμιά φορά πιο πολύ και από το ίδιο το παιχνίδι (γέλια)! Αυτός είναι και ο λόγος που πολλές φορές βλέπαμε κάποιος συγκεκριμένους μουσικοσυνθέτες παιχνιδιών που επαναλαμβάνονταν σε games, και τους θυμόμαστε λόγω της καταπληκτικής δουλειάς τους. Τέτοια παραδείγματα αποτελούν ο David Whitacker (γνωστός από τριλογία Shadow of the beast), Tim Wright (γνωστός από Agony), Chris Huelsbeck (Turrican) και Koji Kondo (Mario, Zelda).
Τελευταία διαφορά που έχω ν’ αναφέρω είναι η ενημέρωση των τότε gamers η οποία γινόταν μόνο από τα περιοδικά του ειδικού τύπου. Έτσι πολλές φορές και λόγω της διάρκειας ενός game στον χρόνο, μπορεί ν’ αγοράζαμε ένα game και να διαβάζαμε το review του αρκετούς μήνες μετά στο αγαπημένο τότε περιοδικό Pixel. Σήμερα η ενημέρωση γίνεται σε πραγματικό χρόνο με τα gaming sites όπως το GameSpace.gr! Αν δεν παινέψεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει! …και λιγότερο μέσα από τα έντυπα περιοδικά του ειδικού τύπου, που κοστίζουν άλλωστε.
Glaros
Καλά τα λες Άρη μου…
Διαφορές και ομοιότητες στα games κόνσολών και υπολογιστών εκείνης της εποχής;
Glaros
Σαφέστατα είχαν διαφορές τα games ανάμεσα σε υπολογιστές και κονσόλες, ειδικά στα 8-bit συστήματα, με νικητή… τις κονσόλες. Master System και NES ξεχώριζαν με τους ήχους και το ομαλό gameplay.
Αργότερα, στα 16-bit οι κονσόλες προπορεύονταν αφού είχαν μεγαλύτερο αποθηκευτικό χώρο και ειδικά chip που ενσωμάτωναν τεχνολογίες γραφικών. Tέτοιες δυνατότητες είχαν οι πολύ ακριβοί υπολογιστές και έπρεπε να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη για upgrade και περιφερειακά.
Arislab
Πολύ σωστός ο Νεκτάριος!.. Γι’ αυτό και εγώ είχα και τα δύο!
Αν θέλει κάποιος να έρθει σε επαφή με σας, πού πρέπει να απευθυνθεί;
Glaros
Glaros_1@hotmail.com
Θα με πετύχετε online καθημερινά στο Forum RetroComputers.
Arislab
…στο προσωπικό μου κινητό νυχτερινές ώρες (γέλια)! Και Arislab@gmail.com.
Digital-Universe-2015-63
Σας είδαμε σε μεγάλα events τους τελευταίους μήνες. Έχετε ετοιμάσει κάτι για τους επόμενους μήνες;
RC
Συνήθως όπως είπες κατεβαίνουμε είτε σε gaming events, είτε σε δικές μας αποκλειστικές εκθέσεις που διεξάγονται συνήθως σε σχολεία ή σε χώρους που θα μας διαθέσει κάποιος δημόσιος-ιδιωτικός φορέας. Αποφασίζουμε από κοινού η ομάδα των διοργανωτών με πόσα άτομα και μηχανήματα θα συμμετέχουμε καθώς επίσης και κάποιες άλλες λεπτομέρειες στα events μας, όπως κάποια retro-tournaments όπου αθλοθετούμε και κάποια δώρα, κάποιες ομιλίες κτλ.
Η ανακοίνωση των homemade events γίνεται είτε με ανάρτηση στο site μας, είτε με διαφήμιση με ένα δελτίο τύπου σε ειδησεογραφικά ή gaming sites (του ρετροχώρου και μη).
Όσον αφορά το 2ο σκέλος της ερώτησης σου…Ναι! Από Σεπτέμβριο μετά τις διακοπές βέβαια, ξαναμπαίνουμε σε σχεδιασμό και η πρώτη εκδήλωση που θα συμμετέχουμε, θα είναι του GameSpace.gr! Σε δική μας, θα έχετε σίγουρα ενημέρωση και πρόσκληση!
Σας ευχαριστούμε για τον χρόνο που μας διαθέσατε!

Πηγή:

http://gamespace.gr/2015/08/07/retrocomputers-interview

Σαν σήμερα η μαύρη επέτειος της δεύτερης ρίψης ατομικής βόμβας, στην πόλη Ναγκασάκι!


The Picocassette - Smallest Analogue Cassette Tape ever made!

Το έτος 1985, μια Ιαπωνική εταιρία, κυκλοφόρησε μια συσκευή ηχογράφησης, που ηχογραφούσε στη μικρότερη αναλογική κασέτα που κατασκευάστηκε ποτέ!